tisdag 3 mars 2009

Ortorexi

Använder du mer än tre timmar varje dag till att tänka på hälsosam mat? Innebär din diet att du blir socialt isolerad? Svaret blir nej på båda frågorna. Jag är inte i farozonen. Det anade jag nog innan jag läste några av frågorna om Ortorexi - en önskan om att leva sunt och önskan har helt tagit över livet.

Visst är det ibland förvirrande att läsa alla forskningsrapporter om grillad mat, frukt som innehåller gifter osv. Att plocka ihop den ”perfekta” kostplanen utifrån forskningsrönen kan inte vara bra. En medelväg måste ändå vara det bästa, skriver Therese Abegg, psykoterapeut center för ätstörningar. Jag håller med, absolut!

Jag tror jag nappar på erbjudandet om coach när det gäller sunda matvanor, vi får se vad livet kommer att erbjuda under våren.

Inga kommentarer: