måndag 23 mars 2009

Han har ätit fyra tusen cocosbollar, ungefär.

Med vänster hand kan jag inte göra mycket vettigt. Däremot kan den hur lätt som helst spilla ut kaffe, läsk och andra drycker. Vispa grädde är inte heller en favorit. För barn brukar jag säga att min kropp är som ett gammalt datorspel – det hackar och grafiken är kass…”

I lördags tillbringade jag fyra timmar i bil. Först till Nässjö och sen till Göteborg. Hela resan förgylldes av Jonas Helgessons bok på CD, Henrik Schyffert läste så det gick inte att sluta lyssna. Jonas är en kille som drabbades av en svår cp-skada vid födseln. Han berättar om sin kamp mot handikappet. När han är 13 år lämnar han rullstolen, han lär sig spela golf, köra moped och ta körkort. Han är en sann fighter och skildrar med stor självironi och gott humör sin uppväxt och skolgång.

Ett tips till dig som vill skratta men också beröras. Läs eller lyssna till boken så fort du får möjlighet. En bok som gör skillnad det vågar jag lova!
(Han kommer till gården i sommar såklart :-).

1 kommentar:

Anonym sa...

Läste hans bok för ett tag sen. Knallbra, som de säger i Norge. Har köpt talboken till pappa i födelsedagspresent. Såg att du tipsade om hans blogg oxå här. Den ska jag börja läsa!
Krya på dig!!
Kram från Kathlin