söndag 8 mars 2009

Vad är lycka?


Är det när jag är glad? Kan jag påverka lyckan i mitt liv? Vad gör mig lycklig?

Under några dagar har jag funderat mycket över vad lycka är för mig. (Troligtvis beroende av att makens predikan skulle handla om det idag.)

Hur mycket påverkas av våra gener ?
Hur mycket styr vi själva med vårt eget beteende ?
Vilken roll spelar det personliga ? Gift eller ogift, rik eller fattig och så vidare.


Det var spännande att läsa och fundera på den forskning som Sonja Lyubomirsky har gjort under 20 år i Kalifornien.
”Grunden är de forskningsresultat som visar att frekvensen av positiva känslor är viktigare än styrkan på dem. Ju oftare desto bättre, alltså.”
”Därför är svaret heller inte det intensiva lyckoruset vid ett stort äventyr eller av droger. En bättre strategi, enligt är att ta vara på de små ögonblicken av njutning i vardagen, att visa lite vänlighet mot andra, och att uppskatta det du har
.”

Forskningen visar följande:
Hur mycket påverkas av våra gener? 50 %
Hur mycket styr vi själva med vårt eget beteende? 40 %
Vilken roll spelar det personliga? Gift eller ogift, rik eller fattig och så vidare. 10%

Att fundera över vad lycka är var inte så enkelt. Lite gott kändes det att 50% är styrt av generna. Grunden hos mig är lite lägre än syrrans helt klart efter att ha läst inläggen på FB idag. Men att vi styr 40% själva gör det lättare att fortsätta med att tänka positivt och umgås med människor som GER energi istället för tar. Det spelar roll hur jag väljer att agera!

Finns så mycket mer jag kan fundera över vad det gäller lycka men nu är det kväll och jag ska sova för att möte en ny härlig dag imorgon! Vad är lycka för dig?

Syrran (Lenas) kommentarer om lycka
MAT kan vara lycka...kärlek, hälsa, vänner, trygghet....
ibland kan lyckan vara stor över något litet, som mina fina tulpaner på bordet, ett leende från någon, ett uppmuntrande ord....
eller ett långt bad....ett fint sms, en galen dans, fågelkvitter....så mycket lycka det finns.....
just nu är lycka sängen som väntar med ett gott täcke, fluffig kudde och en icke fluffig man

1 kommentar:

Anonym sa...

Linda Järlestrand kl. 08:35 den den 9 mars

Tack för dina fina tankar! Skrev en kommentar men vet inte var den hamna..tar tid att lära sig det här. Kram