onsdag 25 mars 2009

Kammade mattfransar

http://www.junia.se/

Gå INTE på mattfransarna och var tysta och lugna.
Det var uppmaningen vi fick innan vi kom fram till mormor och morfar på Floragatan 5 och tredje våningen. Mormor kammade mattfransarna varje dag, ja säkert flera gånger om dagen. Hon hade ”dåliga nerver” berättade mamma, så vi barn fick stränga order om att vara lugna. Det bästa var när morfar tog med oss till Friaredalen. Lekplatsen nedanför Idas skola. Där fann en jättegunga, en stor karusell och en lång lång rutschkana.

Var det dåligt väder var vi kvar i lägenheten och då tog jag en packe tidningar och smet in i badrummet. Där hoppade jag i det varma badkaret och la mig tillrätta och njöt, tills någon knackade på toalettdörren och behövde låna badrummet några minuter. Mormor prenumererade på tre tidningar. Jag tror det var Allas veckotidning, Hemmets Veckotidning och Damernas värld eller var det Året runt kanske ?

Igår tyckte jag riktigt synd om mig själv, hade fått penicillin av farbror doktorn och lite andra piller, och köpte två veckotidningar. Lite nostalgi var det allt när jag köpte Allas och Året runt. Kanske hade jag fel föreställning att det inte var några tidningar för mig. Nej, blev mitt svar. Jag hade inte fel. Det är inga tidningar för mig! Med all respekt för dom som läser dessa tidningar måste jag ändå få säga, det var ingen större förändring sen mormors badkar.
Jag mår så gott när Må Bra tidningen och Junia kommer. Det är njutning för mig. Eftersom det är dubbla upplagor (ca 200 000 ex/nummer) av både Allas, Året Runt och Hemmets Veckotidning och endast 95 500 av Må Bra, undrar jag om smaken är olika eller har kanske inte alla upptäckt Må Bra och Junia?

http://www.mabra.com/Default____80.aspx?domainredirect=true

Inga kommentarer: