onsdag 25 mars 2009

Sjuk sjuk sjuk...


Vad är det som luktar? Det frågade min käre make när han skulle lägga sig bredvid mig. Olle skulle handla lite medicin på apoteket och hade köpt Vicks salva. Den lilla blå burken med kletig salva som mamma smörjde in bröstet med när jag var liten. Då, liksom nu, klabbade det på kläderna och luktade. Men jag tror det kan göra verkan. Bara genom att tro det, har det nog effekt, om än en liten.

Efter morgonens tablettranson, sex stycken, trodde jag att nu börjar det verka! Men ack nej, det är ingen bättring än. Tänker på mormor som åt så många olika tabletter varje dag. Hon ville så gärna vara pigg, orka mer. Men jag klarar mig utan dosa..ett tag till.

Att lyssna till goda råd, läsa på webben, ta min medicin och försöka tänka positivt – snart är jag väl ändå på bättringsvägen. Men fortfarande värker huvudet oavbrutet, tröttheten förlamar, hostan och förkylningen är envisa. Inflammation i bihålorna, bakom ögonen...det har jag aldrig drabbats av.
Det är säkert bra att va sjuk emellanåt, kroppen får vila och repareras. Visst var det positivt …?

(Tack Olle för omtanken med Vicks salva. Äter Panodil, tillsammans med penicillin och lite annat smått och gott)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar smörja vicks salva eller den tyska motsvarigheten : stas salbe på näsan, på bröstet, under ögonen och även på tinningarna när jag känner mig lite dålig. Jag inbillar mig oxå att den ger lite verkan.. Hoppas att du mår bättre. Krya-på-dig-kram!!

Anonym sa...

Lena Ruda kl. 17:56 den 26 mars
Ja den kommer jag ihåg.Du kan använda olleum basliem.Den lilla bruna flaskan.Den gör susen......


Lena Ruda kl. 18:00 den 26 mars
Krya på Dig !Tänker på Dig !