måndag 23 mars 2009

Ät apelsin och bli yngre!

”Ät en apelsin om dagen och få extra skydd mot ögonsjukdomar, reumatism, hjärtkärlsjukdom och cancer. Dessutom är C-vitaminet i apelsinen föryngrande för vår hud.”

Det är jobbigt att skala apelsiner! Ja, det måste jag erkänna att jag tycker. Det är anledningen till att jag inte äter så många apelsiner. När Lena frågade om hon kunde köpa en apelsin i Rom förra helgen, tittade kassörska på henne och visade en ”pressrörelse”. Nej hon ville ha den naturell. Tydligen tillhörde det inte vanligheterna så hon skrattade och sålde två apelsiner för en euro och femtio cent. Min nyttiga kompis äter minst ett apelsin om dagen, berättade hon. Undrar om hon har läst listan eller om hon bara är sugen?

Apelsiner:
· rensar tarmen
· är bakteriedödande
· kan minska risken för cancer
· lindrar förkylning
· sänker blodtrycket
· är antiinflammatoriska
· stärker immunförsvaret
· kan sänka kolesterolhalten
· stärker kollagenet
· minskar risken för blodpropp
· minskar risken för stroke
· minskar risken för gula fläcken sjukan


Det är inte jobbigt att skala en apelsin, nu har jag testat i en vecka. Hittade dessutom en bildserie hur man skalar apelsiner (på en blogg såklart) från Italien… märkligt. Det var nog bara i Rom dom inte åt apelsiner i bare eller…

1) Skär bort toppen och botten från apelsinen med en kniv,
2) skär skåror i skalet uppifrån och ned,
3) skala bort skalet,
4) Ät och må gott.

Inga kommentarer: