tisdag 11 december 2007

Tvärsäker

Finansminister Gunnar Sträng på 50-talet ”Det behövs högst fyra datorer i hela världen och ingen av dem i Sverige”

Jag hoppas att jag aldrig blir färdig med mina åsikter. Att jag ständigt kan vända på stenar. Ständigt reflektera. Ständigt växa.

De flesta tvärsäkra människor har en tendens att bli rätt odrägliga. Nej hellre de osäkra, tvivlande och ännu inte klara med vad de egentligen tycker och tänker.

Många människor tror på en Gud, en högre makt. Varför trivs dom inte i kyrkan? Kan det vara så att det inte finns plats när jag inte är "färdig" ? Vad är det för krav som ställs och vem ställer dom?

Jag tror att det ibland finns en känsla att tvätta bort allt det fula, mörkret och synden för att komma ”ren” till kyrkan. Inte konstigt i så fall att så få söker sig till kyrkan om det är den präktiga attityden som är dess andedräkt.
Något att fundera på Ewa, och kanske någon mer vill fundera...?

Min älskade make får pigga upp dagens tankar. Min kloke, vise man, som kärleksfullt och varsamt hanterar människor och sina nära och kära.
Även om han tycker att han är en man i sina allra bästa år, nöjd med sig själv och sitt kala huvud så äger han en stort mått av respekt och ödmjukhet inför livet och människor.

Inga kommentarer: