onsdag 19 december 2007

Shopping räddar världen!?

Att shoppa eller inte shoppa? Shopping räddar världen!?

Jag blev tagen av vad Anna Åhlund gjort. Dagens Metro berättar om hur Anna under ett års tid inte shoppat, bara mat och det nödvändigaste för att leva.

Hon berättar om en ny livsstil och skönt och att slippa all köpångest.
"Köpte jag rätt? Har jag råd?"
"Idag kan jag se vackra saker utan att vilja ta med dom. Det är lite som att gå på ett museum och titta på vackra saker"

Jag håller inte med Signhild Arnegård Hansen, ordf i Svensk Näringliv
Konsumtionen är inte något som ska bekämpas. Konsumtionssamhället ska istället bejakas – eftersom det är bästa sättet att öka handeln och stimulera ny teknik. Då kommer vi också att hitta lösningarna på de stora världsproblemen.

Kanske är det en utmaning att ta en "shoppingfri månad"? Vågar coh vill du?

1 kommentar:

Ann-Christin sa...

Hej!

Läs om mitt köpstoppsår (som snart är till ända)