måndag 17 december 2007

Lite deppig...? Köp en tröja!

Efter shopping med en av mina älskade vänner påminns jag om vad jag läste i morse i "Svenskan"...
"Lite deppig? Pigga upp dig med en ny tröja! Känner du dig ofri? Köp en stadsjeep! Behöver du kärlek? Unna dig ett nytt badskum! Är du otrygg? Satsa på ett säkert bostadslarm!–Vi lever i en kultur där vi ständigt bombarderas med budskapet att konsumtion löser alla våra problem och att shopping är vägen till lycka.
Vad man inte talar om är att människor betalar ett högt pris för sin överkonsumtion i form av psykisk och fysisk ohälsa"


"De som strävar efter att tjäna mycket pengar och köpa många saker lider oftare av oro och depression. De har också mer problemfyllda kärleks- och vänskapsrelationer, hävdar forskaren Tim Kasser. Konsumtion har blivit en religion som inte infriar de löften om lycka som den förespråkar. "

Vi som bara köpte en julgransfot, några ljus, ett halsband och Dataspel hoppas och tror jag inte vi passar in på ovanstående beskrivning. Fikat och middagen med ett gott samtal var viktigast.

Kanske är chokladen mitt begär...det som ger mig en tillfredställelse som inte varar, precis som shoppingen :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är förståndig Ewa!
Du tar dig tid till reflektion i vardagen, jag tror att det är så viktigt för att vi ska må bra och leva som sunda medmänniskor.
Tack för att du delar med dig.
Din vän Maria W.