torsdag 29 november 2007

min svärmor




Min Svärmor:
-diskar plastpåsar
-sorterar skal till komposten
-sparar alla små papperslappar och skriver på både fram-och baksida
-rengör mjölkkartongerna och använder till dom att frysa in blåbären som plockas på hösten
-klipper mattrasor av alla gamla tyger
-eldar med ved till uppvärmning och varmvatten
-sparar på äggkoppar
Min svärmor är min hjälte/hjältinna . Hon utför stordåd som sällan uppmärksammas. Hon är inte delaktig i den globala uppvärmningen, hon cyklar och går oftast sina ärende.

Vem ska sy allla stygnen när hon inte finns mer?
Vem ska vi få hemkokt lingonsylt av och vem ska plocka blåbären för hand, ett och ett?
Vem ska göra den läskiga fruktsoppan till julafton och den hemgjorda leverpastejen?
Undrar om jag talar om för henne hur mycket jag älskar henne tillräckligt ofta...vill inte spara det till den dagen då hon inte hör mina ord. Den dagen när vi dricker kaffe och hon inte sitter med oss och skrattar. Berättar om hur otroligt snälla tvillingarna var när de var små, vilka hyss Henrik gjorde och andra spännande episoder.

Idag accepterar hon både mitt nagellack, läppstift och att vi går på bio. Hon har klippt av det långa håret, tycker om att gå på teater men fortsätter att vara organist i kyrkan och arbeta med barnen. Det yttre har blivit oviktigare men hjärtat brinner för kyrkan och hennes tro på Gud.
Jag vill också önska mig en Stockholmsresa i 75 årspresent och äta middag på Gondolen.

Inga kommentarer: