torsdag 22 november 2007

Ständigt uppkopplad

Sitter på Arlanda och surfar. Gott att datorn är med.
"Svenskan" är oftast det första jag börjar med innan jag stiger upp. Dyrt..ja men det ger mig livskvalité. Att läsa vad kloka människor skrivit kan ge mig en euforisk känsla. Läser högt för Magnus, försöker berätta för syrrorna som är måttligt intresserade oftast, sparar urklipp så håller jag på. Igår var det:
Hur friska och lyckliga ska vi vara?
Idag ännu ett spännande tema:
”Att hålla lusten levande i långa förhållanden”.
Bra för oss som varit gifta i snart 30 år, ok det är 28, 5 år, för Er som kommer ihåg exakt.

"–I dag förväntar vi oss att en enda person ska ge oss det som vi tidigare fick av en hel by: trygghet, mening, kontinuitet, känslomässig tillfredsställelse . Är det konstigt att många relationer brakar samman under det trycket?"

"På samma sätt kan förtrolighet som går ut på att lära känna den andra in i minsta lilla hjärnvindling bli en kvävande närhet, en närhet som kan slå över i kontroll av den andre."

"Ett av de vanligaste skälen är att man flyr livlöshet. Plötsligt blir man uppmärksammad. "

Slutcitatet något att fundera över:
"–Varför är sexuellt svek värre än andra svek? Jag har sett människor som sviker varandra genom likgiltighet, genom att nedvärdera den andra, genom att försumma den andra. Samtidigt som de är sexuellt trogna. Är det bättre?"
Citaten är Esther Perels.
TACK Magnus för att du har gett mig frihet, TACK för att jag fått luft, TACK för att du gett mig trygghet och till TACK för att du är snäll.
Glöm aldrig att en relation är ett arbete, ständigt arbete.
Det vet jag....

Inga kommentarer: