måndag 26 november 2007

Havregrynsgröt

Varje morgon startar jag med Havregrynsgröt, hälften fiberhavregryn o hälften vanliga havregryn + 3 dl vatten i 1 dl lättmjölk.

Jag tycker inte om att laga mat! Det är inte kvinnligt att inte gilla det...tror jag iallafall.
Gröt o kaffe är helt ok, samt vissa vardagsrätter som jag bemästrar.

En stundens ingivelse förra helgen, har aldrig hänt förr, gjorde att jag köpte ingredienser till fisksoppa efter provsmakningen hos den trevliga tanten på Hemköp. 150 kr tror jag priset var för ingredienserna till 4 portioner (!!) Manfred som var hemma över helgen, kommenterade maten med ett :
-God, helt ok, men tomat o purjofisken är bättre. (Den har serverats 1 gång i veckan under nästan 20 år i familjen, tillagad av Ewa!) Att läsa in sig på ett recept, vara säker på att det ska smaka gott när man väl är klar samt hitta alla märkliga tillbehör som behövs för VANLIG matlagning...det är inte enkelt.

Är nu ännu mer övertygad om att nya smaker behövs mycket sällan! Hushållet klarar sig med 5-6 rätter att välja mellan, ska försöka övertyga syrran, även om det känns utopiskt.

Mina förslag:Kålpudding, Fiskgryta, Köttgryta, Purjofisk,Köttfärslimpa och Broccolisoppa. (måste väl erkänna att lagar jag inte till maten själv är det gott att smaka både renstek, hjortron och Souvas)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skrattade lite för mej själv när jag läste det om purjo o fiskgrytan.....Eftersom jag bott hos er ngr månader hann jag ju äta den ett antal ggr...Men faktiskt...den är suverän!Du är kanon syrran! Kramar

Anonym sa...

Kul att det finns ännu en människa på jorden som startar dagen på detta vis. Jag gör faktiskt också
50/50-gröt havregryn o rågflingor.

Ang middagsrätter Kan rekommendera kokt pasta + creme fraiche m paprika/chilismak + stekta baconstrimlor blandat = super.

ang felstavning antar att du tycker en bra "scout-er" är en som går fort, garv.....
Ingmari / Forserum
PS vi har ca 25 cm snö idag så en scooter hade varit läge.