torsdag 13 november 2008

Lätt att vara rik och frisk, sjuk och fattig är värre

Hon haltade när vi möttes. Ensam, med kryckor och ingen mat i sitt boende. "Han hängde sig för två år sedan", berättade hon, "i vedboden". "Sen dess har jag inte satt min fot i huset."
Det är mycket alkohol istället för mat förstår jag efter en stund. Boendet varierar.

”Knäet är brutet men när jag kom in så kollade dom bara vänstra knät”, berättade hon. ”Det var en trottoarkant som jag snubblade på och när dom undersökte det på akuten röntgade dom benet där jag hade skrapsåren. Det som jag hade ont i, det högra, röntgades dom inte.” så sa hon när vi pratades vid. Efter tre veckor konstaterades det att det högra knät var brutet! Därav gipset och kryckorna.

Det är lätt att vara rik och frisk, men sjuk och fattig är värre.

Inga kommentarer: