söndag 16 november 2008

”Lat man lämnar ogärna den varma sängen”

Jorden kan inte längre försörja oss!

Är jag i förnekelsefasen, chockfasen, reaktionsfasen, bearbetningsfasen eller nyorienteringsfasen? Den frågan fick jag igår på seminariet om miljö. Lämnar jag ogärna den varma sängen? Sticker jag helst huvudet i sanden?

Vi har femdubblat energiförbrukningen p 50 år. Fördubblat koldioxidutsläppen på 30 år. På 150 år har vi nästan pumpat upp all jordens olja. Oj….vad mycket fakta det var. Vad ska jag göra? Är det verkligen sant att jorden snart inte kan försörja oss? Men jag lever ju nu...

”Vi i den rika världen, med ca en miljard människor har redan under en tidsblinkning nästan tömt världen på den olja som lagrats i jordens inre under miljontals år.” det läser jag i ännu en rapport.

Jag vill lära mig mer! Bli mer miljömedveten! Är jag i bearbetningsfasen då..?

Inga kommentarer: