söndag 16 november 2008

Han hade städat....

Han hade städat, gjort köttgryta och stekt kycklingfiléer när jag kom hem igår kväll. Efter två intensiva dagar med Rotarys distrikts-konferens var jag trött både i huvudet och i kroppen.
Visst har jag varit duktig? Klart du har varit, sa jag lite trött för tredje gången, innan vi skulle iväg på banketten. Även om det är bara några gånger om året som huset blir städat av någon annan än undertecknad som delaktig, så spelar det ingen roll att jag måste tacka flera gånger. Vi bor ju här båda två, smutsar ner ungefär lika mycket tror jag, men ändå är huvudansvaret givet.

Idag när jag fick gröt klockan 7.45, innan jag skulle iväg på nytt till distriktskonferensen, tackade jag min skapare att jag drog vinstlotten, en man som är snäll. En man som ställer upp när jag är trött. En man som är tacksam när jag kokar gröt alla andra morgnar klockan 7.00, kokar kaffe och går upp med till sängen. Är glad för att tvätten tvättas, stryks och viks ihop snyggt. Att vara snälla mot varandra är viktigt tror jag. Både för makar, vänner, syskon. Mot alla som jag möter, men speciellt dom som är närmast.

Läser i en nyligen släppt rapport:

Såväl i Sverige som i Europa gör kvinnorna i genomsnitt tre gånger så mycket hushållsarbete som män. Redan innan barn kommer in i bilden lägger kvinnan mer tid på matlagning, städning och tvätt än mannen. Sociologen Katarina Boye vid Stockholms universitet har studerat par, före och efter att de blivit föräldrar, och funnit att endast de män som tog mer än en månads föräldraledighet ökade sin tid med hushållsarbetet. En av orsakerna till att svenska kvinnor i genomsnitt mår sämre än män, är att de lägger ner så mycket mer tid på hushållsarbetet än männen. Även om båda jobbar heltid.
http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=3006

Vi har inget friktionsfritt liv tillsammans. Helt utan gräl och konflikter. Vi jobbar båda heltid, mycket heltid. Men vi försöker vara snälla mot varandra. Se vad behovet är och vad som gör någon glad. Prata, prata och åter prata. "Somna aldrig osams" så sant!
Ett ständigt arbete är en relation, ett ständigt pågående arbete, säger jag i ödmjuk tacksamhet, efter snart 30 gifta år med samme man.

Inga kommentarer: