söndag 12 oktober 2008

Ett tredje alternativ och självrisk

Två av mina favoritdikter.
Läste dem för alla härliga kvinnor på frukosten i Sunhultsbrunn igår förmiddag. Här får mina bloggläsare också del av dem.

Det borde finnas
ett tredje alternativ,
när man inte orkar leva
och inte vågar dö.
Det borde finnas en pausknapp
att trycka ner.
Det borde inte anses oartigt
att lämna festen
när evigt liv
verkar mer helvete än himmel.
jag väntar inte sagoprinsen
som kommer utifrån
och forcerar törnhäcken för min skull.
Jag skall gå hela vägen själv.
Sticka mig på alla taggar,
blöda ännu mycket mer.
Men just nu
orkar jag inte.

Du som är med när sparven faller
fukta mina läppar
med några droppar
ur glömskans flod.
Låt mig sova som Törnrosa.

Det borde finnas
ett tredje alternativ.

Liselotte J Andersson


Självrisk

jo då,
jag var helförsäkrad
mot denna smärta.
jag hade lagrat upp.
Bibelord
dikter
andras erfarenhet
själasörjares råd
och Gud själv.
Jag var helförsäkrad i händelse av krasch.

men jag visste inte
att självrisken
var så stor
tog så djupt
tömde fullständigt
alla reserver av glädje och hopp.

Liselotte J Andersson

1 kommentar:

Ylva sa...

Fina dikter, dom talade till mig som mitt liv är just nu.
Hälsningar
Ylva