tisdag 7 oktober 2008

Midjemåttet ökar


4 cm! Helt otroligt men min smale, nästan magre make, börjar få en liten mage. Midjemåttet har ökat 4 cm på 11 månader och jag läser att varje centimeter funt magen ökar drastisk risken för hjärtsjukdom och diabetes. En gräns går vid 96 cm då ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar och över 102 cm är det kraftigt ökad risk.
Han har nu 96 cm runt magen.
På senare år har forskningen visat att fettet kring organen i buken är extra farligt. ”Bukfettet utsöndras i högre grad i blodet och påverkar dina kolesterolvärden negativt. Det kan leda till åderförkalkning, hjärtinfarkt och stroke. Dessutom påverkar bukfett uppkomsten av typ 2-diabetes, något som i sin tur ökar risken för hjärt-kärlsjukdom ytterligare.”

Första gången vi haft en diskussion som inte rör min vikt, ja det vill säga övervikt. Nu blir det slut på chips på kvällen, glass till kaffet, inga bakelser och mer motion. (Något jag slutade med vid 22 års ålder när inträde i de livslånga Viktväktarlivet började. Motionen har dock ökat!)

Något jag grunnar på….Varför görs det inga kavajer till korta, lite småfeta kvinnor? Det görs kavajer till korta, lite småfeta män!

1 kommentar:

Anonym sa...

Säg till Magnus att man skymtar lite ludd i naveln på bilden, förstår att det är svårt för honom att se det men förse han med lite tops till kvälldushen så fixar han säkert rengöringen själv.
Kiwifrillan är förresten grym, cool kille=cool frilla. Kram o godnatt, Lena