söndag 8 februari 2009

Tjej...eller?

Är jag tjej? Är jag kvinna? När slutade jag isåfall att vara tjej? Det är funderingar jag har en alldeles vanlig söndag. Vad tycker ni, mina bloggläsare. När är man tjej?

Hittade detta på en blogg, intressant tycker jag.

Ordet Tjej är romani och har använts i svenska språket sedan 1847. För somliga är det en hederssak att använda det, för andra att låta bli. När ordet tjej så småningom dök upp i ordböckerna var det som slanguttryck, nu är det ett helt vanligt ord.Tjej betyder ung flicka, men på senare tid har betydelsen utökats till "inte helt ung flicka", då även den medelålders partnern gärna refererar till sin flickvän som "min tjej".

Tjej kan också vara en klassfråga. Kyrkoherdar, läkare och direktörer brukarinte kallas tjejer av sina kollegor, men "tjejerna" på ekonomiavdelningen kan vara hur gamla som helst - liksom tjejen i kassan och tjejen på krogen...Det handlar alltså inte om ålder.

På Pliktverkets hemsida är det tjejer som gör lumpen och på tjejmiddagen får man vara hur gammal som helst.
Jag har träffat tanter som har varit 28 år och tjejer som har varit 82. En tjej är således en kvinna i sina bästa år.

1 kommentar:

Anonym sa...

Anders Jacobsson kl. 19:56 den den 10 februari

Ni är tjejer så länge Ni är vilda och vackra och har charmen kvar. Det har Du !!