fredag 6 februari 2009

Hellre en plockad gås än barn som svälter och människor som far illa.

Jag har aldrig krossat nyckelpigor med stenar eller dragit av vingarna på flugor. Mina övergrepp på djur stannar vid när jag glömde min vita mus i bilen så den dog en plågsam död i bakrutan , med ett tappert försök att söka skugga bakom vattenkoppen, dog den av solens hetta. Jag var otröstlig. Grät så jag skakade när jag tänkte på den lilla musens plågsamma död. Minns än hur ont det gjorde i hela kroppen en lång, lång tid efter denna traumatiska händelse.
Man ska absolut inte behandla djur illa, det är min bestämda mening. Men jag efterlyser lite perspektiv i djurrättsdebatten.

Gåsar plockas på dun, levande, flera gånger under sin livstid. Det har fått stor medial uppmärksamhet sen Kalla faktas avslöjande förra söndagen.
– Det är ett helvetet på jorden, kommenterar Johan Breck Friis, informationschef på Sveriges veterinärförbund. Helvetet på jorden? En gåsfarm?

Varje dag dör 10 000 barn i världen av undernäring.
923 miljoner!! människor lever i kronisk hunger.
I krigets Kongo beräknas var tredje kvinna vara våldtagen. Brutalt våldtagen där vapen och tillhygge trasar sönder underlivet.
I Egypten könstympas 97% av alla kvnnor, otfast utan bedömning. (det innebär att de får sina underliv lemlästade, oftas innan puberteten och sitt framtida sexliv förstört).
”Ändå flyger vi glatt dit och snorklar en vecka eller två.”

Hellre en plockad gås än barn som svälter och människor som far illa.

Detta blogginlägg är inspirierat av Anna Larssons krönika i Svenskan idag. Flera citat finns i texten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

JAg håller helt med dig Ewa!!!

Helen.L

Anonym sa...

Jag håller med dig Ewa, att fruktansvärda saker händer människor runt om i världen. Det är fruktansvärt och orättvist att så många lider. Jag tänker inte ge mig in i en debatt som handlar om vad som är värt mer eller mindre. Men jag vill ställa dig, och alla andra som resonerar som du;

Varför måste det ena utesluta det andra?

Jag kan inte förstå att all annan misär och hemska saker världen över ska hindra oss att ta ställning i hur gässen har det?

För det är djurplågeri. Och det är helvetet på jorden, för gässen. Om man lyckas ge dem en bättre värld förstår jag verkligen inte hur det skulle försämra för de människor som har det svårt i exempelvis Kongo.

Jag bojkottar dun. Jag tror att goda handlingar föder andra goda handlingar.

Gå in på Djurens Rätts hemsida och skicka iväg protestmail till företag som har dun du med!

http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,8060247&_dad=portal&_schema=PORTAL