lördag 6 december 2008

Lussekatter, chokladbiskvier och toscakakor







Ät inte upp alla russinen. Nej, det är massor kvar sa han när vi bakade lussekatter för första gången i vårt nya hem. Jag var 20 år fyllda och han var 22 år. Vi hade precis flyttat in i vårt hus, nygifta. Nu skulle det bakas. Lussekatter, toscakaka och chokladbiskvier. Visst är lussekatter som ett S ? Men sen jäser dom ju också. Det hade inte jag klart för mig, så mycket. Våra första lussekatter blev nästan raka, gulfärgade bullar utan russin, ja de första hade förstås russin, två i var bulle.

Har idag bakat 80 lussekatter, 4 toscakakor och 60 chokladbiskvier. Känns nästan som mitt förra liv. Då bodde vi i ett litet torp. Odlade morötter, sallad, kålrabbi och satte potatis. Gjorde eget äppelmos varje höst, la in morötterna i jordkällaren för vintern, gjorde marmelader, jordgubbssylt och saftade i mängd. I sju år bodde vi i Ebbarps by. Hade sommarbarn varje sommar, renoverade, klippte gräs, krattade grusgången och bakade både bröd och bullar.

Det var i mitt förra liv. Nu är det mitt ”andra liv”. Funderar på ibland vad det blir i mitt ”tredje liv”?

1 kommentar:

Solbritt sa...

Jag är imponerad
Kram
Solbritt