torsdag 11 december 2008

För övrigt ska vi snart dö

"För övrigt ska vi snart dö." Så sa han…den Tomas citerade ikväll. Oavsett vem det var, så var det kloka ord. Efter varje besök av behövande människor avslutade han med de orden "För övrigt ska vi snart dö. "

Kanske kan de orden göra att man tänker mer på vad man säger? Klagar jag för mycket? Oroar jag mig för mycket?
Han har haft fyra begravningar i höst, alla var mellan 40-50 år. Mitt i livet. En pappa med ett barn 1,5 år och ett barn på väg, en nygift kvinna och ytterligare två aktiva, levnadsglada människor. Han berättade det idag, pastor Pehr. En nära och mycket klok vän. Jag är övertygad om att han lever efter orden jag hörde ikväll. " För övrigt ska vi snart dö. Det viktigaste först. "

Den gode Tomas, Sjödin är efternamnet, sa också:
" Det är inte oviktigt hur man talar till varann. Ord är som tatueringar, har dom väl satt sig kan det va nästan omöjligt att gnugga bort den. "
Jag minns än orden hon sa till mig fast det har gått mer än 10 år sen. De gör ont bara jag nuddar vid dom. Jag VET att det är sant.

Vilken hållning har du/jag i livet? Vilken atmosfär sprider du/jag ? Kvällen med Tomas föredrag gjorde skillnad, det tror jag vi alla var överens om som var där ! Så många kloka ord, sammansatta så det passar så många olika människor. Det måste vara en gåva!

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är det en gåva han besitter..

Det sprider sig en go` eftervärme efter en sån kväll..

/ Helen.L