fredag 5 december 2008

Coach - Mentor

” Skulle syrebrist inträffa kommer automatiskt syrgasmasker att visa sig. Hjälp först dig själv och sedan andra. ” Så säger hon, flygvärdinnan innan start. Så står det i min bok som jag fick igår.
Min första träff med min mentor, coach. Under ett år ska vi träffas, en gång i månaden. Efter första träffen vet jag, det blir bra.
”Att först se om sitt eget ledarskap gör dig redo att stå till andras tjänst.” Så står det. Det är aldrig för sent att gå vidare tänker jag. Att möta nya utmaningar, sig själv. Bättre sent än aldrig, hoppas jag tänker det när jag är 85 också.

Att vara ledare är ingen popularitetstävling läser jag vidare. Om den främsta strävan är att bli populär – välj en annan inriktning än ledarens! Ja, det stämmer.

Att vara ledare är att:
*Kunna vara ensam
*Stå fast på egna ben
* Vara öppen och lyhörd för andra utan att kompromissa med sina grundvärderingar
* Ha en tydlig riktning och mål
* Ha ett driv som smittar av sig
* Ha värme som entusiasmerar
* Ha tyngd som ger stabilitet
* Ha en styrka som räcker för att bära känslan av att inte vara allas favoritperson hela tiden

Det ska bli spännande att ställa mina frågor.min uppgift som jag fått, till några nära. Uppfattas jag av andra som jag tror att jag är? Kanske får ni några svar på bloggen, kanske…

Inga kommentarer: