onsdag 10 september 2008

Tankar från Carros blogg idag

Kloka tankar från min superhärliga vän Carro i Stockholm. Visst är det tänkvärt?

Ibland kan vi alla känna oss lite “taggiga”. Vi tar åt oss lätt, vi reagerar på minsta lilla sak, vi har hyperreaktioner. Irritationer, vresighet och är allmänt sura. Vad beror detta på? Tja, ibland är det nog så att det beror på trötthet :: ingen har bekräftat dej på ett tag :: livet går emot dej och du tycker synd om dej själv. Du är “taggig”. Några goa råd kommer här….

1. Tala ur “skägget” dvs kommunicera ditt verkliga behov istället för att skylla på annat.
2. Bestäm dej för att inte vara en “surpuppa” ( Bibeln säger: Fröjd i Herren är min starkhet.)
3. Uppmuntra andra människor oavsett ditt eget dilemma.
4. Ställ dej frågan.. Vad leder det till att vara “taggig”? Bygger det mitt liv ? Kommer något bra ur detta?
5. Älska livet, inse att du har klarat värre saker förut, du kommer ur detta också.

Funkar detta ? För mej funkar det , jag gör så. Oftast räcker det att komma till nr, 1 att inse att min taggighet inte beror på andras fel och brister utan på mina egna brister och behov. Och att kommunicera ut vad jag behöver för att må bra är långt mycket bättre än att vara taggig:-)

Inga kommentarer: