tisdag 16 september 2008

Jag älskar dig

Jag älskar dig! Det sa hon, det var de enda tre orden på en och en halv månad. Charlies maka sen drygt 70 år, låg för döden. De sista månaderna sa hon ingenting. Hon var tyst, hade ingen ork kvar. Men så kom det en dag. Jag älskar dig, det var när han satt vid hennes bädd och vakade.

Charlie, 96 år, är en underbar liten man. Nu bor han själv i sitt hus och har ingen hjälp. - Jag klarar mig, säger han. När vi möts berättar han, att innan han blev pensionär, på 60-talet, var han först att anställa kvinnliga chefer inom Skandia där han var VD. Det är en förmån att möta honom. Att lyssna till hans härliga berättelser, se hans fina kavajer och få en go kram.

Charlie är född 1912.
*Då utökades den obetalda ledigheten för nyblivna svenska mödrar utökas till sex veckor.
*Den svenska regeringen lägger fram ett förslag om kvinnlig rösträtt som dock stoppas av Första Kammaren. (1921 blev det verklighet)

1 kommentar:

Anonym sa...

Sån underbart fin historia, det är kärlek! Jag rördes till tårar... tack.
CMOA