tisdag 26 augusti 2008

Sexualbrott

Inger berättade om sexualbrott som begås i Halland och som hon, med 7 medarbetare, utreder. Lunchmötet var både skrämmande, upplysande och fantastiskt. Tänk när rätt människor hamnar på rätt plats, då blir det bra.
Tjejen, som 12 år gammal, anmälde pappan för sexuellt utnyttjande var inte välkommen hem när polis-Inger kom hem med henne till mamman. Det stora fina huset i det stora fina området i den fina staden Halmstad. Mamman blev arg och skrek att hon förstörde för henne. Nu skulle huset och bilen tas ifrån henne. Dottern säger vid 20-årsålder att hon inte har någon kontakt med sina föräldrar. Pappa dömdes efter erkännande och mamman valde honom och allt som tillhörde det livet.
När Lars gick från mötet stannade han bredvid mig och sa – Jag vill be om ursäkt för oss män, vilka odjur vi kan vara. Ingen gick oberörd från mötet, berättelserna följer oss med dagisbarnen och pedofilen, styvpappan som utnyttjat sin dotter under många år och tjejen som idag på förmiddagen ville anmäla sin pappa, nu var det nog! Spermierna fanns kvar i sängen sa hon, ett enkelt bevisfall...

Drygt 300 brott anmäls varje år bara i Halland av barn, det är drygt 300 för många! Vad kan vi göra för att förhindra att barn utnyttjas? Vad ser du och jag runt omkring oss? Vågar vi reagera eller är vi för fega? Jag hoppas att jag vågar men vet att när jag anade det, nästan visste, vågade jag inte ens fråga…. Hoppas jag, 30 år senare, är tuffare.

Inga kommentarer: