fredag 29 augusti 2008

Jag kan bli helt lycklig när någon.....

Nu har jag lyssnat på ännu en underbar sommarpratare. Mikael Tonving. Hade inte laddat ner honom om inte syrran hade sagt att det var bra. En komiker...vad kan han ha att säga..? En tanke som Mikael punkterade i programmet för övrigt. Uppväxten med en alkoholiserad far, kärleksfull, men mycket bestämd mor är något som Mikael delar med sig av i programmet. Några citat och punkter som jag fastnade speciellt för:

"Jag kan bli helt lycklig i en diskussion när någon punkterar mina argument så jag är tvungen att ändra uppfattning.”
Det är fantastiskt med människor som inte är klara! Inser, och lever också efter att jag lär mig hela tiden. Min upplevelse är att det är alldeles för få. Jag vill försöka leva, och lära, hela tiden.

" Av allt som jag hittills har lärt mig är det tre saker jag håller särskilt högt: 1.jag ska inte hålla inne med beröm och uppskattning 2 jag ska inte vänta med något till senare med någonting 3. Varför ska jag offra tid på människor som får mig att må dåligt, istället för att umgås med såna som får mig att må bra." Jag håller med om alla tre punkterna! Försöka vara positiv och ärlig mot människor jag möter. Inte skjuta upp det jag tänker utan leva nu! Undvika människor som tömmer mig på kraft, umgås med människor som ger kraft och glädje! (detta för att orka med att emellanåt vara en medmänniska till den som behöver det)

"Efter att jag fått en 14-årig tjej som instruktör i fäktning, en 28 årig kapten i Jämtland fältjägare….var lärdomen efter tre minuter på pisten ganska klart vem som var instruktör . Jag vill aldrig aldrig mer använda kön, ålder, sexuell läggning, klädstil som underlag för att bedöma eventuell kompetens".
Jag vill leva så, men ack så svårt det är. Påminns jag om det ofta är min förhoppning att jag oftare och oftare möter människor lika.

Inga kommentarer: