onsdag 28 maj 2008

Sorg

"En bloggtext ska vara kort, rolig och något att använda sig av i livet." Det skrev en rutinerad bloggare idag. Jag som funderat över sorg ikväll. Det passar på två av de tre beskrivningarna av en bloggtext. Men jag tar det!

Kan man förbereda sig på döden? Tomas och Lotta som mist två av sina tre söner sa ikväll några kloka ord på min ipod
– Döden är aldrig idag. Den är imorgon. Hur sjuka våra barn har varit så var det inte idag de kunde dö, det var en annan dag. Döden är aldrig idag. Det är sant tror jag.

Hur möter man människor som mist ett barn, en nära anhörig en nära vän?
Även om du inte har ord, våga möta de människor som har sorg. Säg – jag har inga ord. Ge en kram. Gråt en stund. Våga möta sorgen och lossas inte som den inte finns. Sorgen finns alltid kvar, även om den mattas av så finns den kvar.

Bloggare var för övrigt sonen som bloggat betydligt längre än själva modern. Han skriver dock betydligt roligare, men frågan är om användningen..?

Inga kommentarer: