tisdag 28 april 2009

Retorik - Konsten att övertyga

”Att kunna framföra med lätthet det man med svårighet lärt in” . Det sa man om den förre amerikanske presidenten Ronald Reagan.

Det vill jag lära mig! Att tro att det inte ligger hårt jobb bakom ett anförande är inte sant. För mig kan det ta timmar att förbereda 5-10 minuters ”enkelt tal”. Lite större herrar och damer har spökskrivare men jag får allt knåpa ihop mina egna tal som jag ska framföra.

Hon är duktig Christina, riktigt bra! Hon är min mentor och coach som jag har förmånen att träffa en gång i månaden under ett år. Idag har det varit kommunikation och retorik på programmet. Jag har, sen jag hörde ett föredrag om retorik för ett antal år sedan, velat förbättra mig på att tala och veta vad som händer i publiken när jag har talar. Bli en duktig retoriker.

Att tro att jag, efter en eftermiddag och en bok, är fullärd eller ens mycket bättre, är väl att ta i. Men jag har fått mycket att fundera över och jobba med, det är sanning!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst kan alla bli bättre men jag vill bara säga att du är fantastisk på att tala!
Kram Kathlin

Tony B sa...

Retorik är jättespännande, Ewa. Trots att jag har lärt mig en del sånt, blir det ofta nåt spontant för min del. Det handlar nog om att jag har svårt att avsätta tid för förberedelser och så är det plötsligt dags för det där talet.

Jag kan rekommendera Göran Häggs böcker "Praktisk retorik" och "Retorik idag". Sen finns det en bra DVD med bland andra Jonas Hallberg som heter "Tala och bli hörd".

Tony B