tisdag 7 april 2009

Allt kommer att bli bra....

Jag såg när han slog till honom. Han skrek och så slog han. Blicken som pojken gav sin pappa kan jag fortfarande se, fast det är många, många år sedan. Ingenting gjorde jag. Jag sa inte ens något. Var bara tyst, förvånad, ledsen, arg. Det fanns inga ord och man vill ju inte lägga sig i.

Visst hörde jag att han troligtsvis fick stryk ibland, men ingen ingrep. Ingen ringde och anmälde. Ingen frågade. Man var ju inte säker. Fasaden var ju så fin.
Var tuffare, våga fråga, våga anmäla!!
Läs Dolphs brev i dagens Aftonblad.



Dolphs brev till alla barn som blir slagna
ALLT KOMMER ATT BLI BRA
Jag vet att det gör ont, både inuti och utanpå. Mest inuti.
Jag vet att Du gråter mycket.
Jag vet att Du älskar din mamma och pappa och alltid kommer att göra det. De älskar Dig.
Ibland har också vuxna stora problem. De kanske också blev slagna när de var små.
Det viktiga är att Du kommer i håg att det inte är Ditt fel.
Det är inte Ditt fel.
Lyssna nu:
DET ÄR INTE DITT FEL.
Om Du behöver hjälp sa finns det ett telefonnummer Du kan ringa:
0200-230 230 (till Bris).
Jag blev slagen av min pappa när jag var liten och jag hade ingen att ringa, men jag önskar att jag hade haft det.
Jag kämpade vidare och gav inte upp.
Nu när jag jobbar med film i tuffa Hollywood får jag styrka och inspiration av mina upplevelser.
Nu har jag mina egna barn och jag slår dem aldrig. Jag älskar dem mer än något annat i hela världen.
Allt blev bra för mig.
Allt kommer att bli bra för Dig.
Jag lovar.
En jättestor björnkram.
/Dolph

Inga kommentarer: