söndag 6 januari 2008

Varje dag förtjänar en chans

Böcker påverkar! Därför rev jag sönder den första deckaren jag haft med mig, den gjorde så jag mådde dåligt.
”Varje dag förtjänar en chans” är nästa bok, den gör att jag mår bättre redan efter första kapitlet. Tankar ur boken:

Dagar är livets motsvarighet till små tuggor av maten, de delar av hanterandet av livet.
* Åttiofyratusen hjärtslag
* Ett tusen fyrahundrafyrtio minuter
* En komplett rotation av jorden
* Ett solurs cirkel
* Både en soluppgång och en solnedgång
* En gåva som består av tjugofyra ännu ej levda, ännu ej upptäckta timmar. Och om du kan lägga en bra dag på en annan och ytterligare en, då kan du samla ihop ett bra liv.

Du har inte längre gårdagen. Den försvann medan du sov. Den är borta. Sanden i timglaset kan inte rinna uppåt.

Du har inte morgondagen. Du kan inte spendera morgondagens pengar, fira morgondagen prestationer eller lösa morgondagens gåtor.

Du har bara idag.

Nästa gång du mår dåligt, fundera över dessa frågor
Vad känner jag skuld för?
Vad oroar jag mig för?
Vem är jag?
Hans godhet och nåd utplånar skulden. Han uppsikt och tillsyn tar bort fruktan. Hans direktiv och ledning tar bort förvirring.

En dag i taget, ack vad sant det är .
Njut av dagens bild på skyltdockorna i Prechuapkhirikhan.

Inga kommentarer: