onsdag 15 september 2010

Vårt hemliga rum


 Vi har alla våra hemliga rum. Ett rum där vi har våra hemliga drömmar, våra tankar. Vi ser bara varandras putsade fasader.
Har precis lyssnat till ett reportage av P1-reportern Jesper Huor: "Gåtan Göran Lindberg".
Det tar 52 minuter att lyssna. 52 minuter att försöka förstå hur ex-polischefen Göran Lindberg kunde vurma för jämställdhet på dagarna och våldta på kvällarna. Han var ju mediernas älskling, kvinnojourernas idol och politikernas skyddsling. Han turnerar land och rike runt och talade om jämställdhet och mäns våld mot kvinnor. Men ingen anade att polischefen i åratal bar på en fruktansvärd hemlighet. Södertörns tingsrätt dömer honom till 6,5 års fängelse, för tre våldtäkter, flera fall av koppleri och sexköp.
Det är få som har hemligheter som Göran Lindberg men våra putsade fasad har sprickor. Vi är människor med fel och brister. Försöker göra vårt bästa, har våra ideal, våra ledstjärnor.
Det är helt omöjligt att förstå hur Göran Lindberg kunde fortsätta att göra illa kvinnor, unga kvinnor. Varför stoppade ingen honom?
Jag vill be en bön från mitt hjärta:
Gud hjälp mig att se mina medmänniskor. Gud hjälp mig att vara en person som man kan lita på. Gud hjälp mig att vara en person som inte bara ser till mig själv och mitt eget bästa.

Det är min tro, att det finns någon som är större än jag själv, som hör mig när jag ber och som finns
för mig, och för dig. Om du vill.

2 kommentarer:

Solbritt sa...

Du är den bönen
Solbritt

Elisabeth Z Oscarsson sa...

Bra skrivet Ewa. Jag hörde också delar av det programmet och blir förstummad av hur en människa klarar av att leva med sådana personlighetsmotsatser, en god och en ond. Tyvärr är han inte ensam om detta.