fredag 29 januari 2010

Ullared - ett fenomen

Hon berättade att hennes tonårsdotter läst min blogg. Hennes kommentar var
– att hon var så rolig, det visste jag inte. Och att hon skrev om... ja det tar jag inte upp igen, det får du läsare själv fundera över vad det kan vara :-).
NU bestämde jag mig för att vara lite flitigare igen på bloggen. Inte för att jag är så kul men visst är det fantastiskt att en tonåring läser det jag skriver, i alla fall en gång har det hänt.
Fick idag förklaringen till varför så många gillar Ullared. Intressant forskningsrapport om fenomenet Ullared.

"Så vad består dragningskraften i?
–Chansen att göra fynd spelar en stor roll. Mycket handlar också om upplevelsen i sig. Shopping har blivit en fritidssysselsättning. Man tillbringar tid tillsammans i ett shoppingcenter istället för att som tidigare kanske gå i skogen, säger Karin M Ekström.
Och köandet verkar inte avskräcka. Tvärtom blir det en del av upplevelsen, som gör att den känns unik.
Fyndjakten förenar konsumenter med alla typer av plånböcker. Att handla något billigt skapar känslan att man kan ”kompensera sig” genom att lägga mer pengar på andra inköp. "


Funderar mycket på all onödig shopping och varför ... En tanke är väl att tänka till innan man handlar. Behöver jag detta? Klarar jag mig bra utan? Tror att många kan hålla med om att vi konsumerar allt för mycket. Visst vore det bra med en "inköpsfri månad". Det är jag sugen på, får se om det blir i detta livet.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/shoppingen-ar-en-livsstil_4169145.svd

Inga kommentarer: