söndag 31 januari 2010

Makt, sex eller pengar?

Att leva live är inte så enkelt. Det tror jag många håller med mig om. Makt, sex och pengar, kan vara ett sätt att dela in de frestelser som finns för oss små människor .

Jag har läst om polischefen i flera dagar. Han som föreläste om moral och etik, profilerat sig inom jämställdhetsfrågor och är nu anmäld för sexövergrepp. Läser om sexuella nätverk, en kvinna som berättar om sexgrupplekar han beställt osv. osv. Varför? Hur kan detta ske?

"Det man predikar om själv, har lätt för att döma andra i, kan vara det som man själv har det jobbigt med." Så sa han, predikanten för några år sedan. Har tänkt flera gånger när jag läst liknande historier som ovan, visst kan det vara så. Visst kan det vara en varningsklocka när en person blir för dömande. För fanatisk i en fråga.
Citat från en sexbrottsforskare i gårdagens SvD:
"Mat vet om sin mörka sida, de sexuella fantasierna och att då jobba professionellt med det skulle kunna vara ett försök att hålla det på avstånd."

Det går inte att försvara sexövergrepp, inte på något sätt, men det är mycket som inte kommer upp i ljuset som händer i vår närhet. Vad är din akilleshäl? Vad är min?
Varför fuskade en 67 årig KD-politiker i sin forskningsrapport? Fick i helgen lämna alla sina politiska uppdrag i Jönköpings län. Kan de vara makt?

Inga kommentarer: