lördag 16 januari 2010

Fettsnål eller kolhydratfattig diet?

Hon var en tjockis och har gått ner 13 kg på några månader. Fantastiskt! Men...hon vägde ett kilo mindre än jag gör nu och min längd är fyra cm kortare, är jag en tjockis som måste gå ner 13 kg...??

Gåbandet på gymmet har blivit min plats att läsa gamla tidningar lite mer ingående. 30 minuter är nästan tillräckligt för att gå igenom en Må Bra tidning en gång till.
Läser att fettsnål höjer humöret. Den forskningen passar mig. En australiensisk studie med två grupper som bantade med varsin metod - en fettsnål diet och en kolhydratfattig metod visar ett år senare att alla har gått ner lika mycket, 14 kg i snitt. Men...lågfettgruppen mådde bättre och hade mer energi och mindre ångst än tidigare. I lågkolhydratgruppen var de däremot ungefär lika deppiga som före dieten, trots viktnedgång.

Läser vidare att ingen påverkan på minnesförmåga eller tankeförmåga kan ses mellan de olika dieterna. Det är ju en tröst för oss bantare emellan, oavsett vilken diet vi än föredrar!

Inga kommentarer: