söndag 6 december 2009

Vad är väntan?


Vad är väntan?

Som alltid förundras jag över forskning, undersökningar som görs om allt mellan himmel och jord. Vad är väntan? Det var frågan som Anita Beckman ställde sig i sin avhandling.
Det framkom att vi måste lära oss att regelbundet skapa tid och rum för återhämtning. Tågresor, väntrum och busskurer blir andningshål i vardagen som bromsar tiden lite.
Konflikten är mellan individens behov av vila, återhämtning och reflektion och samhällets ökade krav på flexibilitet och ständig tillgänglighet.

Väntan blir en behövlig vila i tillvaron där görandet är centralt.

Jag som alltid levat på i hög fart. Svårt att hålla balansen och har kraschat lite hårt ett par gånger. Jag håller med! Är det något jag lärt mig de sista fem åren, i samtal och livets skola, är det att ta pauser. Långa. Har haft två sköna dagar efter en intensiv vecka med bara lugn och ro. Städning med julmusik, pyssel och förberedelser med julklappar, lite god mat och en mängd tidningar. Att läsa dagstidningar, det är en av mina lyxiga avkopplingar. Länge.

Men ärligt och uppriktigt måste jag alltid jobba med att hitta balansen i mitt liv. Balans mellan vila och det ständiga görandet.

Inga kommentarer: