lördag 17 oktober 2009

Hög status - vad är det?

Lycka går inte att köpa för pengar. Men du får den på köpet om du uppnår hög status!?

Intressant att läsa om hög status och om lycka. Maria Söderqvist Tralau har forskat och skrivit om vad hög status är för människor, jag läser och funderar. Återkommer nog i bloggen om vad jag tycker...om jag har mod alltså.

"Det ligger i sakens natur, att svåruppnåeliga saker inger respekt och status. Om alla kunde klara av det skulle det inte vara hög status. Men att bocka av några av sakerna på listan kan räcka långt" säger Maria Söderqvist Tralau i sin bok. Detta är vad som ger hög status i Sverige enligt Marias forskning.

1. Vara allmänbildad
2. Vara duktig i sitt arbete
3. Ha en egen hoparbetad förmögenhet
4. Vara en engagerad och duktig förälder
5. Att flytande kunna tala många språk
6. Lägga tid och pengar på att hjälpa behövande människor
7. Kunna bestämma över sin egen arbetstid
8. Ha en klar och tydlig livsåskådning
9. Ha möjlighet att vara ledig en längre, sammanhållande period
10. Vara underhållande och rolig
11. Ha ett långt och stabilt äktenskap
12. Vara en duktig talare
13. Ha en egen stil
14. Ha en examen från ett toppuniversitet
15. Ha många vänner

Vad är hög status för dig? Vore så roligt med några kommentarer på bloggen.

Passar in på punkt 11, långt och stabilt äktenskap. 30 år får väl räknas som långt. Stabilt..ja maken är ju stabil och jag är ödmjukt tacksam att han orkar med mig.

1 kommentar:

wilda sa...

Jag håller med om att språkkunskaper hamnar högt upp, likaså att vara allmänbildad och utbildad vid universitet!