onsdag 26 augusti 2009

Dum som en gås?


Säkert har du många gånger sett gässen på väg söderut i V-formation. Men visste du hur oerhört klokt det är av gässen att flyga på det sättet? Genom att flyga i V-formation kan flocken flyga 71% effektivare än om varje fågel skulle flyga för sig själv.

Varje gås som flaxar med vingarna underlättar för bakomvarande fågel genom att skapa uppåtvindar. Om en gås faller ur formationen återtar den sin plats så fort som möjligt för att kunna dra nytta av lyftkraften från framförvarande gås. När ledar gåsen blir trött flyttar den bakåt i formationen och en annan gås tar täten. Gässen längre bak i formationen skriker för att heja på de främsta att hålla farten uppe. När en gås blir skadad och inte kan flyga med längre lämnar två andra gäss formationen för att hjälpa och skydda den skadade fågeln. De stannar tills gåsen antingen kan fortsätta flyga igen eller har dött.

Dum som en gås? Knappast sant något förstår jag, när jag läser om gässen.

Han sa till mig igår
”- ingen vågar prata med honom.
Hur skulle fotbollskvällarna bli utan öl? Ok, två kraschade förhållande men det är ju hans liv. Vad ska JAG säga? HUR ska jag säga det? Visst dricker han för mycket, det vet ju alla. Ok, jag ska säga att jag bryr mig om honom, att han betyder mycket för mig, för oss. Att vi finns där, vi vill hjälpa. Ok, han får bli arg! Det är det värt!! ”

Ett möte, ett samtal som lever i mig.

Kanske finns någon i din omgivning som behöver ligga i uppåtvindarna ett tag och få bäras av lyftkraften? Det är kanske du som ska stanna upp för att hjälpa och skydda?

Kanske är det du som behöver ligga i uppåtvindarna och få bäras av lyftkraften?

1 kommentar:

Anonym sa...

Du skriver så bra! Vi i Sverige måste bli bättre på att "lägga oss i"! Det behövs!
- kathlin