torsdag 10 april 2008

Intensivt bloggande

Hörde på TV idag att två dött av intensivt bloggande i USA de senaste två månaderna! Läste precis i SvD :

"I USA har två personer dött av hjärtattack de senaste två månaderna, enligt deras familjer till följd av intensivt bloggande. Även i Sverige höjer psykologer ett varnande finger för överdrivet bloggande."

Kerstin Jeding är psykolog på stressmottagningen i Stockholm. Hon menar att problematiken kring bloggfenomenet är intressant och att man i bemärkelsen överbelastning mycket väl kan tala om bloggande som en högriskaktivitet.
-Det finns en gränslöshet med internet och bloggande som kan leda till stor stress. Möjligheten finns att hela tiden göra mer, och det gäller att personen har tydliga gränssättningar i sig själv, säger hon.
Även den publika faktorn spelar in. Interaktiviteten, det ständiga gensvaret och kravet att vara påläst ökar stressen
".

Jag tror inte jag ligger i riskzonen, trots att jag bloggar. Skriver just nu, och driver två bloggar. Det är i liten skala än så länge. Som tur är har jag en klok man som ser till mitt bästa. Tur att han kommer hem på lördag igen!

Inga kommentarer: