fredag 28 mars 2008

Inget är mitt fel

"Vems fel är det att jag sumpade skolan? Att mitt äktenskap sprack? Att jag är arbetslös? Att jag är överviktig? Att jag blev gravid? Det är i alla fall inte mitt."

Intressant det Ann Heberlein skriver i sina nya bok. Att göra sig själv till offer för att slippa ta ansvar, om människor som hävdar att de kränks när de inte får väl godkänt på provet. Hon menar att denna "massflykt från ansvar" möjliggörs av välmenande människor som bryr sig mer om skitstöveln än den som är duktig och sköter sig. Hon menar att vi är på väg att rationalisera bort skulden. Att känna skuld är konstruktivt.

Är det massflykt från ansvar? Skyller vi ofta ifrån oss?

Ett av åtta råd från Ann Heberlein får ni med Er till helgen
Du kan välja och ta ansvar för dina val.
Alla dina ord och handlingar får konsekvenser för dig och andra. De konsekvenserna måste du ta ansvar för.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/artikel_1021117.svd
Hela artikeln i svenskan to 27 mars

Inga kommentarer: