söndag 30 mars 2008

Det ska bli ett sant nöje att döda dig

Jag är helnöjd med min Ipod!

Har nu laddat ner ett antal sommarpratare och lyssnade idag på Magdalena Graaf. Hon berättar om sin bok ”Det ska bli ett sant nöje att döda dig” om misshandel men också om förlåtelse.
Hur kan en kvinna låta sig misshandlas? Kränkas och tryckas ner ? Stanna kvar fast han slår?

Jag kunde aldrig tänka mig att en av mina allra närmaste vänner skulle hamna där. Aldrig kunde jag tänka mig att den supertrevlige mannen slog. Aldrig kunde jag tro att hon tillät det. Varför var det så svårt att lämna honom ?

När jag lyssnar till Magdalena så känner jag igen så mycket. Svartsjukan. Vanmakten. Polisingripande.

Har du någon som du anar, även om det är små signaler, så fråga hur det är. Drar hon sig undan hela tiden? Har umgänget krympt drastiskt?
Men valet är alltid hos den som blir slagen, att stanna eller lämna. Vi kan inte fatta beslutet vi som är runt omkring men vi kan vara vänner.

Våga vara en vän!

Magdalenas visa ord om förlåtelse :
Att säga - du är förlåten - det är makt.
Att förmå sig själv att stå högre än den som skadat - det är styrka.
Den bästa hämnden är att vara lycklig

1 kommentar:

Anonym sa...

Har läst boken och kan bara säga att den berör! Väcker många tänkvärda frågor. Min slutsats; Ge inte upp!!