söndag 7 februari 2010

Föna rumpan


Vi använde den gamla telefonkatalogen. Rev av en sida, gnuggade det lite så det blev mjukt, ja i alla fall lite mindre hårt, och så var det bara att torka sig. Så minns jag tant Ellas utedass i Haga. Hon diskade alltid plastpåsarna och vid hårtvätt visade hon på att det räckte med schampo i handen som en liten ärta. Till hela håret. Sparsam och miljövänlig, det var hon, tant Ella.

Den nya eko-trenden är toalettrasor. Trasor av uttjänta lakan som återanvänds. De slängs i en behållare efter användning, tvättas och används igen. En annan variant finns i Japan, en slags hybrid mellan vattentoalett och bidé. Sitter i lugn och ro, tvättas bak (eller fram) med hjälp av ett munstycke , därefter torkas rumpan med varmluft. (Sju av tio japaner använder det idag, måste kolla det med LM som ofta är i Japan, är det verkligen sant.?)

Vi använder 20 kg papper per år och person i Sverige, förbrukningen i världen är fyra kg i årsförbrukning per person. Visst finns det lite att göra för oss storförbrukare.

Jag sällar mig till skaran "minska toalettpapperanvändandet" , ett ark per toalettbesök. Väntar nog ett tag med toalettrasor och fönen. Kanske vore något för syrran, hon har ju en förkärlek för små fönar.

3 kommentarer:

Anette sa...

Tant Ella minns jag faktiskt, var nog med Lena där nån gång.
Fast utedasset har jag nog förträngt ;-) /Anette

Ida Lindqvist sa...

Tvätt och föning i toaletten kan man få som bostadsanpassning när man har ett funktionshinder för att klara av sina toalettbesök själv. Det blir mer och mer vanligt!

Anonym sa...

hmm...jag tyckte det snurrade rätt bra i toarullen när du var här i helgen...trots att det hängde en liten fön vid toastolen!!
Kram lena