lördag 12 februari 2011

Mitt förra liv

För sådär en 25-30 år sedan levde jag mitt förra liv! Det var i Ebbarpsby, en liten by med knappt 100 invånare, mellan Bankeryd och Habo . Endast 19 år köpte vi vårt lilla torpställe med en liten gäststuga.

Gifte mig 20 år gammal och renoverade vårt lilla torp, bodde i gäststugan, den brann ner. Endast tre månader efter vårt giftermål. Ett par månader senare började vårt liv i vårt lilla Fridslund som varade i sju år!

Jag hittade idag några rader, från mitt 40 årskalas, som beskriver lite av mitt liv, mitt förra liv. Undrar vad som blir mitt nästa liv?

Mitt förra liv


Pelargonier som övervintrar

Purlolöksgratäng doftar gott i köket, bakade på ägg från den egna hönsgården. Man ska ha egna ägg, vilken gula!

Sommarbarn för att ge några storstadsbarn lantliv

Sammanträde med socialnämnden, man måste ju engagera sig i orättvisorna

Safta och sylta, vi ska ha rejält förråd till vintern, det har Ella alltid haft

Fjällräven jacka, rejäl att ha på dagis

Baka kakor till kafferep med släkten

Permanenta håret, jag fattar inte hur man kan låta bli!

Jätteblomman fyllde hela Saaben, men va fin den är! Ska kolla i krukväxtboken hur den ska skötas.

Låna jordfräsen av svärfar. Fräsa upp mer land för att utvidga, odla mer grönsaker.

Gödsla rabarberna, helt otroligt stora

Skönt på landet, ingen trafik, inga gatlyktor. Lugnt, en idyll helt enkelt.

5 kommentarer:

Lena sa...

Glad över att ha varit med även i ditt förra liv.

Rune Vettefors sa...

Det var tider det Ewa!

Kicki Alvekrans sa...

Jag kommer ihåg när vi - förskolepersonal från "Grottan" på Björkängens förskola var hemma hos er i Ebbarp, för en massa år sedan. Har för mig att du bjöd på Crepes.

Ulli sa...

Jag kommer ihåg hur jag vid några tillfällen fick hämta min ponny i er trädgård, lagom pinsamt! Hade ni inte också en katt som hette Brasse?

Ewa Bylander sa...

Visst hade vi Brasse! Magnus, Ewa och ..såklart hette katten Brasse! Han tillhörde livet på landet :-).