söndag 1 maj 2011

Hyllning till våren

Delger mina bloggläsare Magnus bejublade vårtal. (ja, av underteckand och maka samt några ytterligare vid elden i Gullbranna Valborgsmässoafton 2011.

Jag tycker om min fru!
Fast hon ser så nyvaken ut på mornarna att jag är osäker på
Om hon fått en stöt eller inte. Jag vet att bakom ett morgonrynkigt ansikte och en frisyr som kan skrämma barn finns den person som får mig att växa, som gör mig till mer än jag själv kan bli. Ewa är min vår.

För någon är du den våren
För någon är du den personen som ger växt och blomning till en annan människa. För att utvecklas och kanske ibland beskäras eller till och med planteras om behöver vi goda människor i vår närhet.
Vi behöver varann det känns som en klyscha när man säger det. Ändå tror jag att vi behöver påminnas om det återigen. Du är våren för dem du lever tillsammans med. Du har blivit den du är i mötet med andra människor.

Namn

Det är vår och naturen exploderar i år
De flesta blommor har vackra namn
Snödroppe, vitsippa, liljekonvalj, gullviva vackra blommor vackra ord
Men krokus liten kort till växten och ett namn som inte är så glamoröst.

Krokus hör till våren lika mycket som snödroppen.
Du och jag kan byta namn eller stava dem lite finare för att det skall bli lite vackrare. Man kan ju undra varför gör vi det?
Vi är ju samma personer för det. Jag är en av dem som bytt efternamn.
Det kan krokusar aldrig göra.

År 2011 borde vi inte göra skillnad på människor,
Vi hör alla hit till den här våren till den här sommaren. Det borde vara så att 2011 ska alla få vara med, alla borde räknas lika mycket.

Det borde vara så att namn, politisk åsikt, sexuell läggning, ekonomisk status eller religiösa uppfattningar inte borde dela på oss människor.
Vi hör till samma trädgård, vi blommar tillsammans.
Ändå gör det de, det spelar roll vem du är. Vi har svårt för det som skiljer sig från mängden, vi har svårt för det som är annorlunda oss själva.
Och vi vill bestämma vem som är ok och vem som inte duger eller är fel.

Jag tror våren vill lära oss att inte göra skillnad.
För det som nu tar fart och spirar är precis allting som har liv.

Vårt familjetema i år är möjligheternas år
Du får gärna haka på detta tema

Jag tänker att våren vill visa oss att det är möjligt

Träd som sett livlösa ut i månader grönskar plötsligt
Elräkningarna som dunkat tungt i våra brevlådor blir plötsligt lätta som bokmärken
Bröllopet
Såg ni bröllopet när Kate Middleton gifte sig med kronprinsen. En vanlig tjej från den engelska medelklassen blir prinsessa.
Förra året
En gymkille från Hälsingland blir prins i konungariket Sverige

En flicka och pojke ur folket blir prins och prinsessa alltså bor det en kunglighet i oss alla.
Detta måste väl ändå berätta att det inte är någon skillnad på oss människor.
Om kärleken kan göra att vi blir kungligheter så är jag kung och Ewa är min drottning.
Så är det med er också, det finns en prins och prinsessa i oss alla.
Om kärleken kan göra människor till kungligheter så är alla vi som kan känna och ge kärlek prinsar och prinsessor.
Kate kunde inte drömma om 2 milj skulle följa hennes bröllop

Våra drömmar det vi längtar efter kan bli möjligt, men det krävs längtan, det behövs drömmar.

Jag tänker att våren finns där som en längtan inne i vintern och varje år är den så stark att den går inte hålla tillbaka.
Våga tro, hoppas och drömma den här våren, var du än befinner dig i livet, vad än du drömmer om vad än din längtan är.
Våren är en grind till sommaren öppna den och känn hur skönt det är att leva



Bjuder på en 33 år gammal bild från vår första semester på Öland. Efter camping en natt i bilen blev det tält de resterande nätterna.


Fick denna fantastiska bil av min blivande make vid 18 års ålder och nytaget körkort. Lyckades vända på den efter fyra dagar och den gick till skrot....

3 kommentarer:

Lena Sundling sa...

Hälsa Byllen att det var ett fantastiskt bra vårtal

Fotograferande Maria sa...

Det var ett fantastiskt vackert vårtal. Vi jag firat Valborg på Fjällstugan så länge jag minns och att va i Gullbranna satt långt inne hos min man. Men vi återkommer! kram / Maria

Ewa Bylander sa...

Tack vänner för Era goa kommentarer, hälsar en lite trött make ikväll/Ewa